Zijn we vergeten hoe we discipelen moeten maken? – Voorwoord X (Vermenigvuldigen)

Vanaf het begin van het christendom was het heel vanzelfsprekend dat een discipel van Jezus zelf ook discipelen van Jezus maakte. ‘Volg Mij,’ zei Jezus, ‘En Ik zal jullie vissers van mensen maken’ (Mattheüs 4:19).

Dit was een belofte: Jezus zou Zijn discipelen veranderen in discipelmakers. Maar het was ook een gebod: Hij riep elk van Zijn discipelen op om uit te gaan en discipelen te maken van alle volken, hen te dopen en hen te onderwijzen Hem te gehoorzamen (Mattheüs 28:19-20). Vanaf het begin is het Gods bedoeling geweest voor elke discipel van Jezus, om discipelen te maken die discipelen maken, totdat het evangelie over alle volken verspreid is.

Maar tragisch genoeg hebben we dit kostbare gebod van Christus om te gaan, te dopen en alle volken te onderwijzen, op subtiele wijze veranderd in een aangename roeping voor christenen om te komen, gedoopt te worden en op een bepaalde plaats te komen luisteren. Als jij een individuele christen vandaag zou vragen wat het betekent om discipelen te maken, dan zou je hoogstwaarschijnlijk verwarde gezichten krijgen, dubbelzinnige antwoorden en waarschijnlijk zelfs een paar lege starende blikken. In al onze activiteiten als christenen en met alle middelen die we in de gemeente hebben, lopen we het gevaar dat we de opdracht van Christus bijna volledig negeren. We zien evangelisatie als een angstaanjagend onderwerp, we reduceren discipelschap tot een ingeblikt programma en velen in de gemeente komen terecht aan de zijlijn met een toeschouwersmentaliteit die het maken van discipelen delegeert aan de voorgangers en profes­sionals, predikanten en zendelingen.

Maar zo zou het niet moeten zijn. Jezus heeft ons allemaal uitgenodigd om deel te hebben aan Zijn plan. Hij heeft al Zijn mensen geschapen om Zijn vreugde te kennen wanneer we Zijn liefde delen, Zijn woord verspreiden en Zijn leven vermenigvuldigen onder alle mensen overal ter wereld. Dit is het grote doel waarvoor we geschapen zijn; te genieten van Gods genade als we het evangelie van Christus verspreiden, waar we ook wonen, tot in de verste uithoeken van deze planeet. En dit doel is het waard om er ons leven voor te geven. Het is het waard vanwege miljarden mensen die nog niet de genade en grootheid van God in Christus kennen. En het is het waard omwille van jou en mij, omdat we gemaakt werden om discipelen te zijn die discipelen maken tot op de dag waarop we het gezicht van Degene zien die we volgen. Om dan samen met alle volken Zijn voldoening voor de hele eeuwigheid te ervaren.

Dit is de kern van het boek dat je nu in handen hebt. Toen Francis Chan en ik elkaar voor het eerst ontmoetten, ervoeren we dezelfde passie voor het maken van discipelen. We moeten nog veel leren, maar we verlangen ernaar discipelen te maken in ons leven en we verlangen er enthousiast naar elk lid van de gemeente in beweging te zien komen om door hun leven discipelen te maken. Dit boek is gedeeltelijk het product van die passie. Francis en Mark hebben een eenvoudig, praktisch, Bijbels, behulpzaam en persoonlijk middel gegeven voor discipelen van Jezus die discipelen van Jezus willen maken. Ik bid dat het gebruikt zal worden in Gods genade voor de vermenigvuldiging van de liefde en het leven van Christus wereldwijd. Tot eer en glorie van Gods naam.

David Platt

0